Třída Sedmikrásky
Třída je určena dětem od 2-3 let.
Dítě přichází do MŠ, kde ho čeká osamostatňování. Je zde samo za sebe, opustilo známe domácí prostředí, které mu poskytovalo jistotu. Musí se podrobit nové autoritě, novému režimu dne, mnohdy jiným výchovným požadavkům a pravidlům. Děti se učí samy oblékat, obouvat, rozpoznávat své věci, dobře se o ně starat, udržovat čistotu u stravování, hygienu. Adaptaci dítě zvládne dle kvalit vaší přípravy pro vstup do MŠ.
Učitelky podporují děti v jejich snažení. Nikoliv bezbřehou pomocí, ale motivací, aby dítě mělo radost z vlastních pokroků. Je to nejtěžší úkol pro rodiče pochopit, že cokoliv dítě dokáže samo, už dokáže samo jednou pro vždy.
POPRVÉ V MŠ
SEBEOBSLUHA a proč je tolik důležitá při vstupu do MŠ?
Veďte dítě k samostatnosti ještě před nástupem do MŠ…zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Sebevědomí dítěte má na úspěšný vstup do nového životního období, obrovský vliv. Schopnosti a dovednosti dítěte jsou tím, co dítěti zajistí pocity bezpečí v MŠ.
Maminka je tou, která učí dítě jíst lžící, pít z hrnečku, používat toaletní papír, oblékat se, vysmrkat se i komunikovat.
Aby se dítě v kolektivu cítilo bezpečně musí si umět říci, co ho trápí, jaké má potřeby.
Paní učitelka je tou, která dítě trpělivě podporuje a motivuje k vlastnímu úsilí. Když paní učitelka nahrazuje maminkovskou péči, dítě získává pocit, že může patřit i jí a v budoucnu se budou objevovat negativní projevy.
Řeč:
Správné myšlení se projevuje v řeči. Pomocí řeči se dítě správně začlení do kolektivu.
Je důležité umět pozdravit,poprosit i poděkovat.
Jsou to první drobné, ale důležité povinnosti dítěte. Čím dříve si je osvojí, tím více si bude užívat svých dovedností a svého osobnostního růstu, což jak brzy zjistí každý dospělý náležitě ocení.
DOPORUČENÁ LITERATURA:
Jiří Halda – Maličkosti na které byste při výchově dětí neměli zapomínat
Marek Herman a Jiří Halda – Jsi tam brácho?
ZDRAVÍ a proč ta rýma všem vadí?
Vstup do kolektivu je záruka všemi nechtěné výměny bacilů. Nejmenší děti jsou citlivé na podněty. Jejich psychická pohoda
či nepohoda úzce souvisí s fyzickou kondicí. Respekt ke zdravým v kolektivu snižuje riziko rozšiřování a opakování nákazy. Vždy dbejte doporučení pediatra na dobu doléčení. Oslabené dítě po nemoci velmi rychle opět onemocní. Rýma je důsledkem osídlení sliznice bakteriemi a infekce. /mimo alergie/
U nejmenších dětí, které neumí dokonale smrkat se v průběhu několika dní projeví zhoršení stavu.
Dítě, které je nachlazené, má rýmu, zvracelo nebo mělo teplotu, potřebuje čas na rekonvalescenci, kterou režim MŠ nezajišťuje.Nenabízíme dítěti lehčí dietní stravu po nemoci, ani kratší pobyt venku. Proto se mnohdy rychle obtíže zhorší. Dítě má potom na den v MŠ spíše negativní vzpomínky, a do MŠ se další dny netěší. Paní učitelky mají zákonnou povinnost ochraňovat zdraví skupiny. Mohou se rozhodnout nemocné či nedoléčené dítě do kolektivu nepřijmout. Všechny dobře víme, jak je těžké skloubit nemocné děti a práci, obzvlášť, když není nikdo, kdo může nemocné dítě pohlídat. Nemocné dítě nechce učitelku i přesto, že ji může mít rádo.
Vždy to bude maminka. MŠ je školské zařízení, není náhradním domácím prostředí, které zajistí pro nemocné dítě komfort.
ADAPTACE – informace k úspěšné adaptaci obdržíte u zápisu.