Třída Sedmikrásky

SEDMIKRÁSKY

Třída je určena dětem od 2-3 let.

Dítě přichází do MŠ, kde ho čeká osamostatňování. Je zde samo za sebe, opustilo známe domácí prostředí, které mu poskytovalo jistotu. Musí se podrobit nové autoritě, novému režimu dne, mnohdy jiným výchovným požadavkům a pravidlům. Děti se učí samy oblékat, obouvat, rozpoznávat své věci, dobře se o ně starat, udržovat čistotu u stravování, hygienu. Adaptaci dítě zvládne dle kvalit vaší přípravy pro vstup do MŠ. 

 

Učitelky podporují děti v jejich snažení. Nikoliv bezbřehou pomocí, ale motivací, aby dítě mělo radost z vlastních pokroků. Jen tím roste jeho sebevědomí. Je to nejtěžší úkol pro rodiče pochopit, že cokoliv dítě dokáže samo, už dokáže samo jednou pro vždy.

ADAPTACE

Počátek docházky dítěte do mateřské školy je významnou událostí týkající se celé rodiny. Tento okamžik je spojen s nejistotou všech zúčastněných. S obavou, jak dítě novou situaci zvládne, zda se podaří překonat tento náročný moment.

Co mohou udělat rodiče, pro úspěšnou adaptaci?

Nejdůležitějším prvkem při procesu adaptace je oboustranná důvěra mezi učitelkami a dětmi a současně mezi učitelkami a rodiči. Pokud dítě vidí, že se rodič s učitelkou při rozhovoru na sebe usmívají, jsou k sobě ohleduplní, není důvod nedůvěřovat novému prostředí.

Jak na to?

  • Doporučujeme adaptaci v období 14 dní, kdy dítě odchází z mateřské školy nejpozději po obědě. /12:00/ V případě těžších adaptačních projevů doporučujeme odchod po dopolední svačině (9:30 hod.) Je možný i hodinový pobyt 8:00 – 9:00
  • Důležité je pozitivní naladění. Dávejte dítěti najevo, že mateřská škola není za trest nebo proto, že na něj nemáte čas, ale proto, že je to pro něj  příležitost objevovat nové činnosti a hračky, získat nové kamarády, učit se zpívat, tančit, cvičit, bavit se.
  • První den je vhodná větší časová rezerva, příchod neuspěchat a zajistit aktuální potřeby dítěte ( nezapomeňte s sebou oblíbeného plyšáčka, který zprostředkuje známého přítele).
  • Raději si přivstaňte, abyste neměli uspěchané ráno. Když přijde dítě do mateřské školy včas, bude mít čas na volnou hru s dětmi, než začnou společné řízení aktivity.
  • S dítětem si o mateřské škole povídejte, ale neříkejte, co by mělo a nemělo druhý den dělat. Dopřejte mu svobodu objevovat. Povídejte si o tom, co vidělo, co se mu líbilo, s kým si hrálo, jaké jsou ve třídě hračky? aj…
  • Neklaďte na něj nároky, aby se zapojovalo nebo si hrálo. Paní učitelky dokáží děti samy zapojit, zabavit je, motivovat k činnosti, odpoutat jejich pozornost od stýskání. Jejich ušpiněné oblečení bude důkazem, že získalo svobodu v činnosti. Neptejte se proč se umazalo, nestěžujte si dítěti, že budete muset prát. Vybavte dítě oblečením, na kterém vám nebude záležet.
  • Je možné, že rodič snáší odloučení hůře než dítě.  Proto je vhodné, aby dítě doprovázel např. druhý rodič, který předání dítěte zvládne lépe.
  • Pokud víte, že je pro Vás těžké dítě opustit oznamte obavu paní učitelce, pomůže vám.
  • Důvěřujte učitelkám, mají zkušenosti, jsou na adaptaci dítěte připravené. I když se loučíte s plačícím dítětem, neznamená to, že propláče celý den. Zkuste se na něj usmát a popřát mu hezký den. Nedávejte najevo, že jste smutní ani to, že Vás jeho chování rozrušilo. Po Vašem odchodu učitelky dítě zabaví, dítě ztratí pojem o čase, najde si zábavu s ostatními dětmi, zapojí se do činností a do her a čas mu uteče mnohem rychleji než vystresovanému rodiči v práci.
  • Budete-li vystresovaní, dítě ztráci oporu rodiče  a adaptace bude mnohem složitější. Nenabízejte dítěti možnost odchodu zpět domů.
  • Při rozloučení se do třídy nevracejte, postačí jedna první a zároveň poslední pusa. Paní učitelky ví, co mají dělat. Můžete se dohodnout, že později zavoláte. Učitelky by Vás v každém případě zkontaktovaly, pokud by to bylo nutné.
  • Délka adaptace dítěte je individuální. Některému to může trvat několik dní, jinému pár týdnů. Jsou i případy, kdy se dítě adaptuje, zdánlivě bez problémů a „potíže“ se objeví až po nějaké době, proto prosíme dodržet naši doporučenou adaptaci 14 dnů. 
  • Pro dítě je důležité, aby získalo pocit jistoty, bezpečí a důvěry. Dodržujte proto režim mateřské školy, hlavně dobu příchodů a odchodů. Neslibujte dítěti, že pro něj přijdete dříve, nejste-li si absolutně jisti, že jste schopni slib dodržet. 

                                                                             Důvěřujte našim zkušenostem, SPOLEČNĚ VŠE ZVLÁDNEME. 

DOPORUČENÁ LITERATURA:

Jiří Halda – Maličkosti na které byste při výchově dětí neměli zapomínat

Marek Herman a Jiří Halda – Jsi tam brácho?