O mateřské škole
V naší MŠ se nachází 4 homogenní třídy. Uplatňujeme princip rostoucí náročnosti. Homogenní třídy, tedy věkově jednotné skupiny dětí přináší v předškolním vzdělávání výhody, které vychází z vývojové psychologie i pedagogické praxe. Děti mají podobné způsoby učení a dovednosti. Nevznikají tlaky ze strany starších nebo omezení kvůli mladším dětem. Plánované činnosti lépe odpovídají konkrétní vývojové fázi a především sociální interakci. Nastavujeme adekvátní náročnost a cíleně rozvíjíme klíčové oblasti pro danou věkovou kategorii. Získáváme tím větší prostor pro individualizaci a velmi efektivní přípravu předškoláků. Skupiny dětí se tvoří tak, aby dlouhodobě čerpaly vzájemnou podporu, kterou využijí jako školáci. Zamezujeme tím obtížím při adaptaci v ZŠ, kde by se měly potkat děti, které se budou muset teprve seznamovat a tvořit vazby. Homogenita tříd se nachází v základním i dalším vzděláváním. Je výhodou, když dítě své kamarády dobře zná, cítí se mezi nimi bezpečně a bez ostychu dokáže požádat o pomoc zejména v prvních dnech ve škole.
Počet dětí 24 – 26 netvoří podmínky přirozenosti. Takové rodiny neexistují, proto heterogenní třídy neupřednostňujeme.
Každá třída má zavedené formativní hodnocení, se kterým dítě objevuje svůj potenciál a učí se vlastnímu úsilí i hodnocení. Rodiče mají srozumitelný přehled o průběhu a výsledcích výchovně vzdělávacího procesu.
Ve školním roce 2023/2024 jsme otevřeli moderní 4. třídu s dílnou a zrekonstruovali další třídy.
Třídy jsou v pastelových barvách, aby navozovaly rovnováhu, podporovaly radost, dodávaly energii, podněcovaly smyslnost a nutily děti být kreativní.
Děti se u nás mohou dle vlastních přání setkávat s kamarády při ranních hrách v různých třídách.
Seznamují se nevědomky s prostředím, které budou v budoucnu navštěvovat. Přirozeně si zvykají i na jiné paní učitelky MŠ.
Vytváříme tak motivační a bezpečné klima pro vlastní rozhodování.
Vzdělávací nabídka se řídí zájmy, záliby i potřebami dětí. Osobitá tématická přání, rády je zařazujeme.
V naší MŠ mají děti možnost zvolit si cíl vycházky nebo místo pobytu venku. Vycházíme za každého počasí, aby si děti užily co nejvíce přirozených her, pohody a relaxace v přírodě. Lezení do korun stromů, prozkoumání křoví, stavby z větví, sběr hub, pozorování a krmení zvířat, pár chvil v kaluži za velikého deště dětem denně dopřáváme, aby se učily získávat nové poznatky o přírodě.
Sportujeme – vychováváme k psychické odolnosti -podporujeme obranyschopnost – naplňujeme biologické potřeby pohybu, aby dítě zažilo úspěšný vstup do ZŠ jako sebevědomá osobnost. viz. záložka sport
Na naší zahradě se děti mohou věnovat hrabání listí i pěstitelství. V zimních měsících mohou děti pomáhat i s vyhrnováním sněhu a vytvářet si pracovní návyky. V létě je osvěží naše mlhoviště.
Dětem tvoříme osobní vzpomínková portfolia na čas v MŠ.
Respektujeme děti v jejich vývoji, nesrovnáváme. Víme, že každý potřebuje jiný druh podpory a pomoci netvoříme soutěživé prostředí.
V naší MŠ dětem pomáháme:
- objevovat a rozvíjet individuální schopnosti
- rozvíjet vlastní názory, učit se projevovat myšlenky a pocity
- stát se silnými a nezávislými
- diskutovat s námi, rozumět a zpochybňovat poznatky, rozvíjet své názory
- učit se v reálných životních situacích – vyzkoušet vše, co budou v budoucnu potřebovat
- přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí, za sebe i kolektiv
- rozumět přírodě, chápat její potřebu ochrany
- Naše aktivity a projekty:
SBOREČEK Sboreček probíhá jeden den v týdnu odpoledne, a mohou ho navštěvovat děti z mravenců, ze sluníčkové a beruškové třídy, které bude těšit i vystupování. Děti do sběračku vybírá paní učitelka Mgr. Hamáčková
LOGOPEDIE je součástí předškolního vzdělávání.
Děti mohou k nácviku správné výslovnosti využívat elektronické tužky a knihy, nahrávací zařízení, didaktické pomůcky, aj.
PROJEKT MRKVIČKA: inspirativní projekt pro aktivity v přírodě.
iPaDY: se vzdělávacími aplikacemi, rozšiřují digitální kompetence.
CYKLISTIKA, TURISTIKA, JÓGA viz. záložka sport
OUTDOOROVÉ VZDĚLÁVÁNÍ: v průběhu roku plánujeme dny, které začínají od příchodu dětí venku. V prostředí, které jim nabízí to, co třída nemůže poskytnout. Zakládání ohně, vaření, stanování, zkoumání přírody.
DOPORUČENÁ LITERATURA rodičům:
Jiří Halda – Maličkosti na které byste při výchově dětí neměli zapomínat
Jiří Halda – V každé chvíli jste mi vzorem
Marek Herman a Jiří Halda – Jsi tam brácho?